Юридическият капацитет на това Народно събрание е изключително нисък, а падащото обществено доверие пък не му дава морално право да прави промени в Конституцията“. Това заяви адвокат Валя Гигова пред бТВ по повод вчерашната позиция на Висшия адвокатски съвет, който се обяви категорично против срещу проекта на ГЕРБ за нов основен закон.

Адвокат Гигова заяви, че ВАдС няма как да мълчи по толкова важен въпрос, защото мълчанието би било равно в настоящия момент на съгласие. „А ние изразяваме категоричното си несъгласие с внесения проект, с начина, по който той беше изготвен и предложен на останалите политически сили от ГЕРБ“, каза адвокат Гигова.

Тя обясни, че смисълът на Конституцията е да стои най-високо в йерархичната стълбица на нормативните актове. „Библията е моралният закон на всеки един човек, но Конституцията е националната библия на всеки един народ. Затова към нея трябва много внимателно да се посяга“, коментира още Валя Гигова.

По думите й няма как да предлагаш нов основен закон и да го афишираш за такъв, при положение че 90% от текстовете са от сегашната Конституцията. „Това показва, че идеята въобще да се предлага нова Конституция е самоцел и тази самоцел е изключително прозрачна – да внесем проект, за да свикаме Велико Народно събрание. Не е ясно например промените, които биха предизвикали ВНС – като намаляване на броя на депутатите, въз основа на какъв анализ са направени. Проблемът не ни е в броя на депутатите, а в качеството на работа на всяко Народно събрание. В момента повечето закони в България се приемат с мнозинство малко повече от 60 гласа. Т.е. ако намалим броя на депутатите, то може да се окаже, че законите в страната се приемат с 31-32 гласа, което нарушава основни принципи като принципа за представителство на народа в парламента“, каза още Валя Гигова.

Тя обясни, че липсва анализ за това трябва ли въобще да се променя Конституцията в частта, в която трябва да се бъде свикано ВНС. Гигова е категорична, че изменения трябва да се направят, но необходимите промени не се съдържат в предложения проект.

Всички знаят, че България многократно е осъждана ЕСПЧ именно заради критика по отношение на съдебната власт. Точно в тази част проектът не съдържа ясни и точни правила за контрол, който може да бъде упражняван върху главния прокурор, за начина, по който трябва да функционира съдебната система, за да се осъществи един справедлив процес. Не се предлага нищо, което да отговаря на изискванията на ЕСПЧ и критиките в решенията“, коментира Гигова.

Тя изрази недоумението си как въобще може да хрумне на някого да дава законодателна инициатива на съдебната власт.

Основният принцип на разделението на властите има за цел да създаде баланс между тях, да не може никоя власт да бъде самоконтролна. И след като НС има за задача да приема законите, а пък Министерският съвет да констатира какви са потребностите на обществото, за да изготви законопроект и да го внесе, да дадеш законодателна инициатива на съдебната власт, която трябва да прилага закона, а не да го съставя, означава, че не разбираш какви са основните принципи на разделението на властите. Едните прилагат, другите предлагат, третите го приемат“, заяви Валя Гигова.

Според нея текстовете, отнасящи се до по-голяма отчетност на главния прокурор, показват едно формално отношение, само и само да се каже, че е направено конкретно предложение, без това да води до какъвто и да е резултат. „Проектът не съдържа промени за контрол върху главния прокурор, а отчет на 6 месеца пред НС. Можеше да се предвиди, че неприемането на отчета води до прекратяване на мандата, например“, каза адвокатът.

Що се отнася до идеята за закриване на Висшия съдебен съвет и създаването на два съвета – на съдиите и на прокурорите, тя попита дали е постигната по-голяма ефективност сега, като има две отделни колегии. „Ефективността на системата не зависи от формалното разделение на един орган на две части, а от начина, по който се конституира този орган“, заяви Валя Гигова.

Тя призова всички депутати, преди да стигнат въобще до решение за това дали е необходима нова Конституция, да направят много голямо обществено обсъждане.

Конституцията се приема от НС, но тя е общественият договор на нашия народ. Не може да бъде изолирано обществото от този процес, но трябва да има консенсус в обществото дали да има ВНС, или промените да бъдат извършени от обикновено НС. Предложенията на ГЕРБ няма как да се извършат от обикновено Народно събрание, но въпросът е, че промените, които се предлагат, не са необходими, защото не е възникнала обществената потребност за това. Промените, които трябва да се направят в съдебна власт и конкретизацията на нови права на граждани, може да стане с обикновено НС.

Очевидно не с това, защото общественото доверие на този парламент очевидно е загубено“, посочи адвокат Гигова.

По думите й обаче целият мандат на това Народно събрание е показал, че юридическият му капацитет е изключително нисък, а падащото общественото доверие пък не му дава морално право да прави промени в Конституцията. „Ако ще правим промени в основния закон, първо да кажем какви дефекти показва сега действащата конституция и след като разберем какви са те, да си поставим целите и да се предложат текстове, които са отстраняват тези недостатъци. Но така урбулешката, за 3-4 дни да се пише проект, освен че е несериозно, е и недостойно“, каза още Валя Гигова.

Според нея управляващите бързат, защото чрез правни механизми всъщност се опитват да се тушират общественото недоволство срещу системата.

Само че рестарт на системата, не означава да си напишем нова Конституция, без да имаме необходимост от това, а означава много сериозно да се помисли какви са недостатъците на сегашната правна и политическа система, да се очертаят целите и заедно всички да го направим“, заключи адвокат Валя Гигова.

В ГЕРБ се надяват ВМРО да размисли за условията си

Председателят на парламента Цвета Караянчева заяви пред БНТ, че се надява ВМРО да размисли за условията, които постави на ГЕРБ, за да подкрепи първоначално проекта им за нова Конституция и той да получи нужните поне 120 гласа, за да продължи процедурата до свикване на Велико Народно събрание (ВНС). Вчера от ВМРО казаха, че имат свои идеи за конституционни промени, които включват образователен ценз и задължително гласуване, както и възстановяване на задължителната казарма.

„Надявам се колегите от ВМРО да размислят, защото предложенията, които имат могат да бъдат приемливи и неприемливи. Но каква е цената? Цената е да имаме нова Конституция, върху която да работим. Нека съберем подписите и после в тези от 2 до 5 месеца може да се дебатира и да се правят предложения. Ние още не сме изчистили процедурата. Дали ще минава през правна комисия, дали ще минава през нова комисия. Призовавам колегите – нека преосмислят решението си. Те имат политическата воля. Да, имаме проект, той не е съвършен, никога не сме казали, че е такъв. Всичко зависи от народните представители“, каза Караянчева.

Председателят на парламента подчерта, че ДПС не са решили дали да участват в консултациите, а БСП са заявили, че няма да го направят, но имало отделни депутати, които в частни разговори са заявили подкрепа.

Председателят на парламентарната група на ГЕРБ Даниела Дариткова коментира пред бТВ, че управляващата партия не е поемала никакъв ангажимент към партньорите си от ВМРО за подкрепа на техните предложения.

„Когато започнат дискусиите, ние предлагаме да се търси отговор сред обществото и експертите – възможно ли е записването на подобни текстове. Разговорите с ВМРО продължават“, каза Дариткова.

Депутатът от ГЕРБ Менда Стоянова също напомни, че макар в „Обединени патриоти“ да имат свои предложения за промени в основния закон, разговорите тепърва предстоят и се надява да получат нужната подкрепа, за да продължи процедурата.

„Ние сме се съсредоточили върху области, които са критични, като съдебната система, Така че всички предложения ще бъдат въпрос на разговори оттук нататък между политическите сили. Част от хората продължават да не са сигурни в независимостта на съдебната система. т.е. наистина се налага конституционна промяна, която да гарантира това. Едно Велико народно събрание ще е много по-легитимно да проведе дебата и да направи такава промяна“, каза Стоянова пред „Нова телевизия“.

Тя подчерта, че ако до 2 ноември стане ясно, че в парламента няма да има широка подкрепа за промени в Конституцията, ГЕРБ ще вземе друго решение.

„Категорично не съм съгласна с обвинението, че тупкаме топката и бавим нещата. Затова ние искаме още на 2 септември, ако съберем необходимите 120 подписа, да внесем това предложение, за да може в най-ранния срок – 2 ноември, да имаме ясното дали ще получим подкрепа. Ако на 2 ноември стане ясно, че не можем да получим тази подкрепа, тогава ще вземем решенията си в друга фактическа обстановка“, обясни Стоянова и добави, че позицията на БСП също може да претърпи промяна, но от ГЕРБ не водели никакви задкулисни разговори със социалистите.

 

33
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
Анонимен
Анонимен
27 август 2020 9:27
Гост

Хубаво се изказа Валя Гигова – но защо когато ни реформираха ГПК и въведоха изцяло нов – уж австрийски, франкфуртски, модерен, с лети джанти, нямаше протести и мнения – само горкият Живко Сталев – ма нямаше сила да каже повече нещо – ужасен талибанизъм, направиха изцяло ново ГПК, изджуркаха, сега – трудно е да обясня на млади колеги, – но старомодно беше в старият ГПК призоваването, а ранната преклузия, която се въведе – кажете ми един адвокат, който искрено да се радва на това – рано или късно и ти ще си провален, няма супер-майстори, но – както и да… Покажи целия коментар »

Джони
Джони
26 август 2020 20:13
Гост

Дискусията е излишна, какво искали ГЕРБ, какво искали ВМРО и прочие боклуци. Сегашното правителство начело с Тиквата трябва да си ходи, като подбере и Каскета. Предсрочни избори и ново Народно събрание, което да реши ще се свиква ли ВНС и да се правят промени в конституцията, или не.

адв. М. Любомиров
адв. М. Любомиров
26 август 2020 22:57
Гост

Правилно, време е за следващата Тиква. Сега точно им е сезона и реколтата предстои. Щото, ако си мислите, че нещо друго освен поредната Тиква ще дойде на власт, тогава сте истински големи оптимисти.

казарма за 50 годишните, неслужили досега!
казарма за 50 годишните, неслужили досега!
26 август 2020 13:50
Гост

Като ще връщат казармата-нека да важи за старите набори-40-50годишните днес на възраст, които не служиха поради връзки, въпреки,че бее задължително. В Турция-ако не си ходил войник на 19 г. те викат и на 60г. Ще дам и пример- Али Агджа-след като го пуснаха от италианския затвор, на съответната възраст, от летището в Турция беше отведен директно в поделението да си отслужи наборната казарма. Няма горна възрастова граница в Турция.

Божков
Божков
26 август 2020 12:18
Гост

За образованието-подкрепям напълно. Обаче тази лудост за казармата…

казарма за 50 годишните, неслужили досега!
казарма за 50 годишните, неслужили досега!
26 август 2020 13:52
Гост

Да , и казармата се надявам да важи и за старите набори, днес на възраст 40г, и 50г, които не служиха преди. Както в Турция-там няма проблем и на 60г да те извикат да си отслужиш. Първо да извикат 50 годишните, които не служиха с връзки, а после и по-младите набори.

адв. М. Любомиров
адв. М. Любомиров
26 август 2020 15:07
Гост

Може ли да уредиш и мен да ме извикат в казармата? Аз съм на 54, служих мотострелкови /т.е. кашик/ и съм взводен командир. Когато ме викаха запас за 6 месеца през 95-та да ме правят старши лейтенант аз бях съдия и нямаше как да стане. Та, сега ако е възможно, и имаш някоя връзка, аз съм 50 плюс и отговарям на половината изискване. Ако може 3 БТР-а с по едно ПК и КПВТ всеки, дузина РПГ-та и АК 47. Искам всичко от старите модели, защото е по-ефикасно. Очаквам скоро повиквателна. Благодаря предварително. Приготвил съм си и документ: военна книжка на… Покажи целия коментар »

адв. М. Любомиров
адв. М. Любомиров
26 август 2020 15:17
Гост

Забравих да кажа, че имам и две значки: Отличник по бойната и политическата подготовка и Воин спортист 1 степен. Продавам ги по 5 лв. всяка. Пазя и нож от Калашник, УЗРГМ-и 2 бр., няколко трасиращи патрони за Калашник. Готов съм да ги апортирам в новото дружество „Казарма за старите набори“ АД.

Никодим Кръстев
Никодим Кръстев
26 август 2020 15:31
Регистриран

Ми то – Вие ще сте минимум Майор, ако не и Полковник…
Та на дали ще Ви е интересно… 😉 🙂

Анонимен
Анонимен
26 август 2020 12:17
Гост

Прави ли ви впечатление, че независими професионалисти като адв. Гигова канят само по БТВ, а казионните медии като Нова ТВ дават трибуна единствено на клакьорите на властта?

Анонимен
Анонимен
26 август 2020 13:53
Гост

Това винаги го обяснявам на приятелите си и дори им пращам една и съща новина от различни медии да видят как се отразява различно. Много от тях разбраха за какво иде реч и спряха да четат кафявите медии на Пеевски, особено след случката в Росенец, когато свинските медии оплюха Христо Иванов, който се опита да върне българската земя на българите и величаеха Доган като пазител на етническия мир и т.н. Така че призовавам всички интелигентни хора да правят същото!

Димитриева
Димитриева
26 август 2020 12:10
Гост

Жената е абсолютно права!

Lalov
Lalov
26 август 2020 12:10
Гост

Подкрепям адвокатката. Трябва да имаш капацитет за да се занимаваш с нещо. Не може конституцията да се пише, все едно си сменяме контактите у дома, нищо, че нищо не разбираме.

Ристевски
Ристевски
26 август 2020 12:09
Гост

Видимо идеята за нова конституция се прави за да се спаси кабинета

Анонимен
Анонимен
26 август 2020 12:09
Гост

Е как ще мине номера с новата конституция, като ПатрЕотите искат да има образователен ценз при гласуване. А това значи, че ГЕРБ, БСП и другите големи си режат крилата. Как ще подкупят цигани? Или ще почне някакво масово дипломиране на цигани, дето не могат името да си изпишат.

Анонимен
Анонимен
26 август 2020 12:08
Гост

ГЕРБ няма да напише нищо кадърно. А ОП искат да си прокарат фъшистките идеи

адв. Маринков
адв. Маринков
26 август 2020 12:08
Гост

Абсолютно подкрепям вижданията на колегите, че не може хора от кол и въже да пишат нова конституция на страна. Трябва с това да се заемат специалисти и всички да са зад тази идея. А не да се случва писането на конституция с цел да се спаси правителство

Анонимен
Анонимен
26 август 2020 12:08
Гост

Много точно казано! Чашата преля! Всички на площада на 2 септември!

Зоя
Зоя
26 август 2020 12:07
Гост

Ма да де и аз се чудя на какво отгоре те пишат конституция

Борко
Борко
26 август 2020 12:06
Гост

КОНСТИТУЦИЯТА е основен закон! И е абсурдно върху нея да се упражняват някакви си аматьори.

Божинов
Божинов
26 август 2020 12:14
Гост

Попреписали, тук-таме си написали по нещо, което е в техен интерес и ето-нов закон. Пълен абсурд.

Фен
Фен
26 август 2020 12:05
Гост

Възхищавам се на абсолютно точната преценка и мотивите към нея на адвокат Валя Гигова.

Сънчо
Сънчо
26 август 2020 12:03
Гост

А, добро утро!

тъй тъй
тъй тъй
26 август 2020 12:04
Гост

Хубаво е да се повтаря, за да се набие в главите на онези, които гласуват за ГЕРБ

123
123
26 август 2020 11:55
Гост

Боже, Барни и Мr. Billa редят Конституция! Докъде стигнахме, копаем дъното.

Анонимен
Анонимен
26 август 2020 11:57
Гост

И много надълбоко сме стигнали вече

Наблюдател
Наблюдател
26 август 2020 11:54
Гост

Не само юридически капацитет нямат, а и морално право да се опитват. Оставка!

Анонимен
Анонимен
26 август 2020 11:52
Гост

Правилни неща говори адвокат Гигова, но няма кой да чуе

Анонимен
Анонимен
26 август 2020 11:49
Гост

ГЕРБ е пълен с калинки. Открай време това е един от основните проблеми на партията. И при това положение няма как да ражда качествени закони

Анонимен
Анонимен
26 август 2020 11:50
Гост

Ехеее, едно време какви юристи имаше в НДСВ. Професор до професор, а сега… Барни

YoDa
YoDa
26 август 2020 11:39
Гост

Не е вярно това, Барни рече, че цели две групи са писали, още Янето го е „отпочнал“.

Анонимен
Анонимен
26 август 2020 11:46
Гост

Моля, не обиждай Барни. Той е много добричък и много верен приятел

Фред
Фред
26 август 2020 12:03
Гост

Обаче капацитетът му е нулев.