Не е за вярване, че досега в Южния парк има само няколко сериозни инцидента при сблъсъци между велосипедисти и пешеходци. Там е пълно не само с пешеходци, но и с много колоездачи, включително и деца. Всички се движат заедно по едни и същи алеи. Вече никой не може спокойно да се разхожда, защото непрекъснато трябва да се озърта за колела и да пази децата си. А нали затова отиваме в парка – да се разходим на спокойствие. Не бих казала, че и на велосипедистите им е по-спокойно от на пешеходците.

За да не откриваме топлата вода – нека да погледнем големите паркове по света – почти навсякъде в цивилизованите страни правната регулация е такава, че не е разрешено за велосипедисти да карат на местата, където се разхождат пешеходци. А където е разрешено – пешеходците са с предимство, т.е. велосипедистите трябва да пазят пешеходците. Парковете са направени така, че да има обособени зони за велосипедисти, като е осигурен специален достъп на разхождащите се до пешеходните зони. В някои големи паркове, като Централ парк в Ню Йорк, на определени места има очертани велосипедни алеи до пешеходните. Но това е само в свързващите отделните части на парка широки алеи.

Едно от най-опасните неща в Южния парк е, че по стръмната му източна страна често се спускат велосипедисти с планински колела и в долната му част пресичат алеите с голяма скорост. Понякога на алеята има човек, който пази, понякога – не. Това просто трябва изрично да се забрани и полицията да задържи няколко от нарушителите. Подобни изпълнения се правят на много от възвишенията в парковете в цялата страна.

Без преработка на алеите на софийските паркове и на тези в големите градове, проблемите не могат да се решат. И това трябва да започне и не струва кой знае колко пари. На първо време следва да се отделят няколко алеи само за пешеходци. А там, където има смесено движение на пешеходци и велосипедисти, следва да се установи правилото, че пешеходците са с предимство и при сблъсък е виновен велосипедистът. Който управлява превозно средство, носи по-голяма отговорност навсякъде по света. Аз също съм запалена велосипедистка, но трябва да има правила.

В много от парковете парцелите са все още частна собственост и общините не предприемат мерки да предложат други за замяна. При тази ситуация, местните власти не могат да правят алеи и други подобрения. Чисто формално, собствениците имат право да оградят собствеността си и да построят съоръжения за спорт и развлечения. Само гледайте, ако някой наистина започне да го прави и съдът му го разреши, въпреки общината – както е по закон.

Към това да добавим, че само в определени зони на парковете се допускат кучета. На някои места в САЩ например, ако не прибереш изпражненията на кучето си, се разделяш с 500 долара, а ако те хванат втори път, в много държави, ще престоиш няколко дни в затвора или ще чистиш паркове и по-специално тоалетните им. В софийските паркове подобен контрол няма. А инцидентите между кучета и хора не са изключение.

Поради намаляващите зелени площи в столицата и непрекъснатото презастрояване, без да се мисли за зоните за почивка и за пътната инфраструктура, Южният парк се задръства с все повече хора и в празничните дни там движението е по-голямо отколкото на бул. „Витоша“ в пешеходната му част. Сега, като построят няколко небостъргача в близост до парка, ситуацията ще стане съвсем отчайваща. Там ще се изсипят още повече хора, а задръстванията по бул. „Черни връх“ ще станат непреодолими. Понятието „междублоково пространство“ отдавна беше унищожено в квартали като „Лозенец“ от жадни за пари хора и некадърни „архитекти“, които мислят само за джоба си. А хората робски мълчат.

Някои от улиците около Южния парк също все още са частна собственост и не са отчуждени. И не само там е така.

На отделни главни улици има зелена зона, а в околните по-малки преки няма, което задръства улиците около Южния парк и други паркове и градинки с коли и пречи на движението. И така е на много места в София – кога общината ще разбере, че като се прави зелена или синя зона, тя трябва да обхваща всички улици в дадения обособен район.

Не е ли крайно време най-после да започне изграждането на подземните паркинги за автомобили. Минаха повече от 15 години, откакто тази идея започна, уж, да се реализира.

Чудесно е да има повече колоездачи в един град. Дай боже, един ден да станем като Амстердам и Копенхаген, където велосипедите са повече от колите и където автомобилите не бълват облаци дим, което в София и другите големи градове всъщност представлява перманентна химическа атака с отровен газ на колоездачите и пешеходците, а и на всички жители, разбира се. Но едновременно с това правилата трябва да важат за всички, включително и за колоездачите. Полицията на практика не осъществява ефективен контрол върху велосипедистите – те карат в насрещното платно, движат се по забранени за колоездене пешеходни зони, пресичат без да слизат от колелата пешеходни пътеки, без да имат това право, защото те са пътни превозни средства. Много колоездачи се движат по тротоарите, което също е забранено. Други се движат в насрещното движение на обозначени за обратно движение велоалеи.

Нарисуваните по тротоарите велоалеи са източник на непрекъснати, засега леки, инциденти между пешеходци и велосипедисти. Частта от тротоара за пешеходци е толкова тясна, че често даже двама души не могат да се движат един до друг. Така нарисуваните по тротоарите велоалеи са за отбиване на номера и по-точно за отчитане на дейност. Да, София има тесни улици, като те са заети основно от паркирани коли. Ами не е ли крайно време да се изисква всички нови сгради да имат по две подземни и достатъчно широки за съвременните коли паркоместа? Не е ли време при влизане в центъра на града автоматично да се начислява такса за коли? Да живееш в голям град винаги е по-скъпо. Особено за притежателите на коли. Въпреки много по-високите им доходи, само 20% от гражданите на Ню Йорк притежават собствени коли. Навсякъде по света в големите градове колите отстъпват на метрото, колоездачите и пешеходците. Който иска да се ползва от лукса да кара своя кола , трябва да може да си го позволи, като работи повече, за да е автомобилът му достатъчно нов и да не трови гражданите, както и за да може да си плаща таксите за движение в централната част и за паркиране. Само късогледите си мислят, че като не въвеждат правила и необходими ограничения, гражданите ще са доволни. Невъвеждането на установените в света правила води до все по-голям безпорядък, от което жителите на София не са и няма как да бъдат удовлетворени. Отдавна мина времето, когато гражданите не разбираха, че само при наличието на общопризнатите по света правила ще живеят по-добре. Всъщност май затова е измислено и правото.

Не казвам, че Столичната община и местните власти в другите големи градове не полагат усилия. Но е нужно много повече.

Коментирайте

avatar
Картинки
 
 
 
Аудио и видео
 
 
 
Документи и архиви
 
 
 
нови хронологично най-добре оценени
Anonimen
Anonimen
11 май 2018 10:52
Гост

Трябва да има велоалеи, но далеч от местата, където играят децата.

5-ко
5-ко
11 май 2018 10:57
Гост

Mеждублоковото пространство е унищожено в цяла София. Аз живея в такава кооперация. Вината е в тези от общината.

4авдар
4авдар
11 май 2018 10:58
Гост

Защо в БГ трябва да стане инцидент, за да се вземат мерки?

Столичани в повече
Столичани в повече
11 май 2018 11:03
Гост

Проблема с паркирането не е от вчера. Вече почти няма тротоари. Пешеходците ходят по улиците. Повече подземни гаражи са частично решение, защото София стана България. Тук живеят много хора от провинцията, които са с автомобили.

Анонимен
Анонимен
11 май 2018 11:31
Гост

В Южния парк няма как да се обособят алеи за пешеходци и алеи за колоездачи. Така няма да има достъп на пешеходците до пешеходните зони. Някои райони около парка нама да имат достъп до парка за пешеходци или колоездачи. Нежна е преработка на алеиге. Така е и в другите паркове.

Лолс
Лолс
11 май 2018 12:10
Гост

Кучета не може, велосипеди не може, тия паркове нали са за всички все пак!

Анонимен
Анонимен
11 май 2018 18:00
Гост

Ми тогава да разрешат на мотори и коли също да се движат в парка – тия паркове нали са за всички.

От опит
От опит
11 май 2018 12:38
Гост

В Италия има едно на пръв поглед странно правило – нямаш право да караш велосипед пил. Ако те хванат пил в кола, но не си направил катастрофа, наказанието е почти нищожно. Но за колоездачи, които карат пияни, няма прошка. Като се замислиш, това е много правилно. Защо да не се въведе и тук?

Анонимен
Анонимен
11 май 2018 13:41
Гост

Не рзбрах само как темата – от блъснато дете от колоездач в парка, премина в паркинги и гаражи в центъра на София?

Анонимен
Анонимен
11 май 2018 18:02
Гост

Струва ми се, че е резонно – задръстването на улиците от паркирани коли пречи на колездачите да се движат нормално. Пречи и на колите да се движат нормално. А колите паркират и върху тротоарите и пречат на пешеходците.

MTB
MTB
12 май 2018 19:36
Гост

Получава се смяна на местата. Коли по тротоарите, пешеходци по платното, колоездачи където намерят. Органите, полови или полицейски, тръгват към най-безобидните със санкции. С какво колоездачите без звънец или светлоотразители е по-опасен от джигит преминаващ на червен светофар, паркиращ върху вело/пешеходна алея, тротоар и тревни площи? Я, всички пешаци се вдигнете срещу джигитите и гарантирам, че при сериозна работа от страна на милицията, няма да имате този необоснован страх от колоездачи.

Danio
Danio
11 май 2018 14:23
Гост

Започнаха се грандиозните мерки заради единичен случай… Ако се сблъскат двама пешеходци ще забраним ли хората в парковете? Самата статия започва с факта, че проишествията с велосипеди са нищожно малко и продължава с грандиозни планове за забрани, правила и прочие на място, което трябва да е за почивка и развлечение. Не е ли малко преувеличено?!

Анонимен
Анонимен
13 май 2018 23:17
Гост
Малките травми от сблъсъци са многобройни. Хайде сега – за едно счупено ребро ли сме – ще зарасне. А най-големият проблем е, че вече не можеш да се движиш спокойно в парка – непрекъснато се озърташ. Същото е и за колоездачите – и те това правят. Няма организация и всички страдат. Разделение на алеите – чак пък грандиозни правила – във всички държави ги има и никой не ги мисли за грандиозно нещо – ама тук – грандиозно. Всъщност едва ли някой мисли сериозно, че нещо ще се промени. На който му сгазят детето – той да му мисли –… Покажи целия коментар »
Лъч светлина за Родината
Лъч светлина за Родината
11 май 2018 14:41
Гост

Дайте да пратим полиция на тия колоездачи. Тези рецидивисти опропастяват държавата ни и само като биват задържани от полицията ще се спрат инцидентите. Следващия път като видите някой да кара там направо го бийте, за да станете герои! Това е най- смислената статия, която съм чел през живота си. Моля се искрено чрез засилена акция на полицията велопрестъпниците да бъдат изловени или избити до крак.

Анонимен
Анонимен
13 май 2018 23:10
Гост

Като има необезопасени велоалеи за отбиване на номера и без полицията колоездачите ще дадат фира. Като има паркирали коли навсякъде – и по велоалеите и по тротоарите – как да се кара безопасно. Трябва да има правила, които да се спазват – елементарна нещо за всяка читава държава. Нека има и реални велоалеи и в парковете.

Боби
Боби
11 май 2018 14:53
Гост

Да се забрани движението на МПС-та / вкл.и на служебни/ в центъра на София и тогава ще има място за всички!

Ицо
Ицо
11 май 2018 14:59
Гост

Това, което в България няма е гражданско общество което да спре презастрояванео.

гражданин
гражданин
11 май 2018 16:36
Гост

Да стане като в Торонто, Канада, е малко трудно и щ е стане след време, както и с прилагането на ЗУЕС, въпреки арх. Павел Попов

кофе
кофе
11 май 2018 20:07
Гост

Много ми харесват примерите с другите държави. Харесва ми за САЩ и американците, за Германия и немците, за Холандия и холандците и т.н. и т.н. Само че в България живея българи, а българите като цяло обичат да си чешат езиците повече отколкото да действат. Не ме разбирайте погрешно не че нямаме читави хора, просто имаме повече идиоти от допустимото, а всички знаем че когато идиотите са превиши многократно допустимия максимум нищо читаво няма да излезне накрая. Браво та така в Америка американците, в Швейцария швейцарците и т.н и т.н.

Цицо
Цицо
11 май 2018 20:17
Гост

Никакви колелета, само коли бензин и нафта. Пиян шофер – хубаво, пиян колоездач – лошо. Всички само на коли, колкото по дръти, толкова по – добре и по – европейско.

MTB
MTB
12 май 2018 19:44
Гост

Съгласен съм. СО се е погрижила, като увеличи цената на билета, като начерта безумни велоленти … Мръсна София, харесва ми. Миризма на изгорели газове, джипове и леки коли паркирани по градинки. Разкошна гледка, не ни я отнемайте!

Нhhh
Нhhh
12 май 2018 0:42
Гост

Той кола без книжка карал те щели да забранят ба велосипедистите да карат в парка. Такива като него не се интересуват от малоумните ви забрани. От цялата глупост само съвестните и отговорните велосипедисти ше пострадат.

Жоро
Жоро
12 май 2018 1:04
Гост

Кажете, моля и за велоалеята на Панчарево, която никой не я спазва. Пълна безмислица е тая тема. Стана един инцидент и почнахте да си упражнявате малоумщината по сайтовете. А че всеки ден стават катастрофи и умират хора няма значение, нали?!? Важното е да се забранят колелетата, които са най-полезният и бърз начин за придвижване в София, а и не само тук?!?!? Селяните тръгнали да разсъждават…

Анонимен
Анонимен
13 май 2018 23:04
Гост

Нещо не схванах кой иска да се забраняват колелетата? Като четох – предлагаше се да се направят специални и реални велоалеи и в парковете и по улиците, а не да се отбива номера. А спазването на правилата важи за всички – и за тези с колела, и за пешеходците, и за мотористите и за шофьорите. Само „селяните“ искат да си маат без правила по нивата. Ама големите градове не са ниви.

Дедо Янчо Чуйпетльовски
Дедо Янчо Чуйпетльовски
12 май 2018 10:59
Гост

Преди два дни докато чаках автобуса на спирката, в мен се блъсна дете на около 5 год. с което ми причини сериозен психологически дискомфорт, оттогава имам страхова невроза към майки с деца, която лекувам с много течности(бира предимно) и си седя по цял ден в къщи пред телевизора! Много моля полицията да си влезе в ролята и да глобява майките които не държат на къса каишка децата си! И най-добре изобщо да се забрани движението на деца под 25 год. по тротоарите!

Анонимен
Анонимен
12 май 2018 14:24
Гост

Да… Аре да забраним на лапетата да скачат с колела в парка, много по-добре е да се тъпчат подрастващите с наркотици!

Анонимен
Анонимен
13 май 2018 22:52
Гост
Да си скачат в парка, ама трябва да се обезопаси мястото, където пресичат алеите. Защото ако някой с голяма скорост блъсне дете – хеле пък Вашето – пак ли така ще казвате. Познат от ортопедията в Пирогов ми каза, че всяка година само при тях имат над 10 деца със счупвания от колоездене и скейборд само от Южния парк. Разковничето е да да се обезопасят нещата и да има правила, а не да не се карат колела. Между другото във възвишенията на Южния парк и във входовете на старите бункери се взема най-много друга – който не вярва да се… Покажи целия коментар »
Цанко Цанов
Цанко Цанов
12 май 2018 23:51
Гост

По-некадърно написана статия не съм виждал, а новините само ги чета, не гледам новинарски емисии. Много разпокъсано, много теми наедно и нищо стойностно написано – само как на госпожата/госпожицата (май) ѝ се струва как трябва да се получават нещата… до края на четвъртия абзац.
Закони не се пишат по вътрешни подбуди и хвърляне на боб, моме!

Анонимен
Анонимен
13 май 2018 22:58
Гост

Понрави ми се, че това е първата статия, в която нещата се разглеждат в тяхната взаимовръзка – колоездачи, пешеходци, коли, паркиране, липса на паркоместа, липса на инфраструктура, липса на правила. Ами естествено, че няма да има място за колела, когато улиците са заети от паркирали коли, вкл. и на тротоарите. Липсата на правила в парковете създава несигурност. Не е въпросът само в многобройните неголеми травми. Проблемът е, че вместо да се отпуснеш в парка, трябва да си непрекъснато нащрек.