Независимо в какво произшествие е загинал близък човек, скръбта и загубата за него са огромни. Но дали хората ще загиват по 1-2-ма в множество отделни катастрофи или ще загинат наведнъж в една, разлика няма. Средно на всеки 10 дни жертвите са повече, отколкото загиналите в катастрофата с автобуса в Искърското дефиле.

Тогава трябва ли на всеки 10 дни в страната ни да има медийна буря за тези повече загинали.

От 2001 г. до 2016 г. броят на жертвите в катастрофи в Европейския съюз е намалял наполовина, а в България – само с 29% за същия период, което всъщност е повод за сериозно притеснение – би следвало поне да следваме темповете в ЕС. В момента загиналите при пътно-транспортни произшествия в България са двойно повече на 1 млн. жители, отколкото в Евросъюза.

Cпopeд oфициaлнaтa cтaтиcтиĸa зa жepтвитe пpи ΠTΠ нaй-мнoгo загинали след прехода има през 1990 г. – 1567 дyши – истинска касапница. B следващите 22 години загиналите нa пътя ca нaмaлeли дpacтичнo – дo 601 дyши пpeз 2012 г. и 2013 г., т.е. за този период жертвите са намалели с 62%.  Но след това, пак за съжаление, тенденцията се обръща и през 2017 г. загиналите по пътищата са 682, като има известно намаление спрямо 2016 г.

Струва ми се, че реакцията на държавните органи в конкретната ситуация с катастрофата край Своге е малко прекомерна. Да се казва, че само на мястото на катастрофата асфалтът не е качествен, е несериозно. На огромен брой места е такъв. За това неведнъж е алармирано, вкл. и при строителството на пътищата. Казаното означава, че просто АПИ следва да изисква много по-качествено изграждане и ремонт на пътя, което означава и трайни настилки. А не да не се знае кой е слагал мантинелите. Знае ли човек – може и сами да са се появили. Стават и чудеса на този свят…  особено в България. Прокуратурата следва да бъде приветствана за усилията й да има качествено строителство. Въпросът е обаче не само тя да се задейства за това.

Според специалистите от тахошайбата на автобуса може да се извади скоростта му, но само приблизително тя може да се свърже с местоположението на превозното средство. След инцидента бе съобщено, че при ограничение от 40 км, шофьорът се е движил с 53 км/ч. Ако с точна и професионална експертиза се установи, че превишението на скоростта е наистина с 13 км, то това не е малко, а с 32% над позволеното. При по-голяма скорост, пътят и съответно времето за спиране се увеличава експотенциално. При 30% над допустимото, спирачният път ще се увеличи с около 70%. Но при всички случаи и особено без добре изпипани доказателства, не бива с лека ръка един човек да се превръща в изкупителна жертва в очите на обществото. Все пак да не забравяме, че правосъдната ни система даде условно наказание на пиян шофьор, който след удар в насрещното платно, причини смъртта на един човек, а друг е в будна кома до днес. Видяхме и как с лека ръка бе съставен акт на пострадалия заради роднинска връзка на причинителя на инцидента с високопоставен политик.  Всъщност това е много по-опасно, отколкото да се мачка един смачкан човек. Ако записът на инцидента не беше изтипосан в социалните мрежи, нямаше и да разберем за случилото се.

Дали автобусът е минал на технически преглед или не – това не е в задължителна причинно-следствена връзка с катастрофата. Защото и да не е минал, автобусът може да си е изправен и да е поддържан такъв в момента на конкретния инцидент. Друг е въпросът, че държавата следва да въведе ограничения при купуването на стари превозни средства или на такива, навъртели вече много километри. Да, мярката не е популярна, но е животоспасяваща. В крайна сметка този автобус в Испания е бил практически бракуван. Превръщането на страната ни в автомобилна морга на Европа едва ли създава най-добрите условия за безопасност.

Няма как да стане така, че най-изостаналата страна в ЕС да има качествени пътища. Но може да се вземат редица мерки, които не струват много пари. Например може да има приоритет на изискванията за сцепление на асфалта спрямо другите му качества. Не се спестяват кой знае колко много пари като се използва варовик вместо качествени материали. И въобще не е трудно да се контролира съставът на асфалта да бъде в съответствие с изискванията. Възложителят – най-често АПИ – трябва да прави това. Изпълнението на добра денивелация на пътя, за да не се образуват локви, които да предизвикват аквапланинг, не изисква кой знае колко инвестиции. Нужен е просто засилен контрол да се изпълнява строителството точно по проект. А при дъжд такива огромни локви се образуват на редица магистрали – напр. на „Струма“, между София и Благоевград, в частта към Благоевград. При силен дъжд дори при 80 км/ч автомобилът може да попадне в аквапланинг.

Вероятно при 10 км/ч или при още по-ниска скорост на тесен път, може и да не се излиза от платното за движение. Но истината е, че при големия брой завои извън магистралите, лентите за движение не са достатъчно разширени и тировете и автобусите, а често и колите навлизат в насрещното платно в тези участъци. Какъв е проблемът да има по-строги изисквания и контрол при проектирането и изпълнението, така че ширината на пътя да е стриктно обвързана с радиуса на завоя. Естествено, че при остра извивка и тесни платна за движение по-дългите превозни средства ще излизат извън своето платно за движение. Да не говорим, че колите стават все по-големи, а пътищата си стоят на почти същите параметри.

Какво да кажем за мантинелите. Човек като шофира, вижда на колко места са ударени. Няма разлика в размера на сумата за поправката им, независимо дали всичко се прави с 2 месеца забавяне или в рамките на седмица. Ускоряването на ремонтите на мантинелите е малка еднократна инвестиция, която заслужава да се направи.

Най-жалкото е, че жертвите в катастрофи с автобуси могат драстично да се редуцират при използване на колани. И спазването на това правило не изисква кой знае колко инвестиции – малко повече проверки дали шофьорите проверяват сложени ли са коланите точно преди потеглянето на превозното средство, когато има колани в автобуса, разбира се. Проблем ли е пътна полиция да спре автобуса и да наложи глоби на пътниците, които не ползват колани, както това става при автомобилите? Проблем ли е да се сложи една камера в салона? Не мисля. Неизползването на колани е сериозно смекчаващо обстоятелство за шофьор при произшествие, ако той има вина за инцидента, но преди тръгване е проверил дали пътниците са сложили колани, а впоследствие се установи, че те не са ги ползвали. Какво като трябва на по-старите автобуси, които нямат колани, да се сложат нови седалки, за да се монтират обезопасителни ленти. Не бива желанието за печалби да има приоритет над безопасността. А и купуването на стари автобуси е опасно и не бива да се толерира от една себеуважаваща се държава.

Тя следва да въведе информационна система, която веднага да алармира контролните органи, когато дадено превозно средство не е минало технически преглед. По света такива системи са въведени отдавна и може някоя държава да ни подари такава. Адаптирането й и връзването й с оторизираните сервизи не струва много.

Хубави пътища не се правят без пари. Всички чакат пари от тол системата. Добре де, автоматизирани глобални тол системи има в много страни от много години. Какъв беше проблемът да се направи такава система много по-рано. Чудесно е все пак, че това правителство задейства процедурата. Естествено, че не е популярно човек да си плаща масрафа като може да мине гратис. Но пък животът и здравето е по-важен и при големи катастрофи обществото вижда, че при липсата на безопасност се губи повече. И точно сега е подходящ момент да се вземат болезнени за спазване, но много по-болезнено нужни мерки. Още повече, че изборите са относително далеч. За съжаление сега пак се прескача очевидният въпрос, че би следвало тези, които търкалят по пътищата колите си десет пъти повече от останалите, да плащат и десет пъти по-високи пътни такси. А тази елементарна справедливост, съчетана с по-високи приходи, може да стане само ако тол системата важи и за леките автомобили. Стига държавата да не присвои и тези пари, както си пълни бюджета с акцизите от бензина. Защото харченето на гориво за коли не е въпрос на лукс, а на ежедневна необходимост за голяма част от населението. Тогава защо на бензина се слагат акцизи? Единствено оправдание за това би било, ако тези пари отиват за изграждането и поддържането на пътищата. Най-малкото защото акцизите при горивата за автомобили са право пропорционални на ползването на пътищата. И като ще се прави тол система би било задължително тя да е съвременна и сигурна. А това става с комбиниране на GPS устройства в товарните автомобили и система за разпознаване на номерата. Това създава възможност за засичане на информацията и предотвратяване на измами. Освен това ще дава възможност автоматично да се засича превишаването на скоростта в определени участъци, което ще може да се санкционира. Естествено това следва да доведе и до промяна на нормативната уредба при налагането на глобите, за да не се стигне до отменянето им от съда.

Когато се мисли за създаването на нови държавни органи следва да се види световният опит и да не се опитваме да открием топлата вода. В страни от Западна Европа има органи, които ги има и в България – пътна полиция, контрол по товарния транспорт, органи, които издават свидетелства за правоуправление, такива, които възлагат и контролират изграждането и ремонта на пътищата. И у нас поначало е така. Всеки си има точни функции и ако ги изпълнява няма да има проблеми. Би следвало само да се премахне дублирането при контролните функции на пътната полиция и на ДАИ при товарния и автобусен транспорт и контролът да бъде на едно място. Основен принцип е, че органите, които издават разрешения и в частност лицензи следва да са различни от контролните органи.

И сега има държавен орган, който да координира дейността на тези звена и да определя приоритетите при инвестирането в безопасността на пътя – Държавно-обществена консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата. Ако тази комисия имаше дейност колкото дължината на името си безопасността щеше да е по-голяма. Комисията си има и сайт. Вместо да се прави нов орган, нека се назначат не повече от десетина човека на щат с професионален ръководител, които да се занимават с точно разписани координиращи дейности и препоръки за даване на конкретни приоритети за идващата година, които да се разпращат до съответните ведомства и до Министерския съвет за приемане. Абсолютно излишно е един министър и зам.-министри да са членове на такава комисия, защото те нямат време за това. По-добре вътре да има професионални представители от органите, които имат пряко отношение към изграждането на пътища, лицензите и шофьорските книжки и от контролния орган за спазване на правилата за движение – пътна полиция. Създаването на един орган, който го няма по света, няма да подобри нещата. Още повече, че си имаме и дългата 57 стр. Национална стратегия за подобряване безопасността на движението по пътищата на Република България за периода 2011 – 2020 г. Има и още няколко стратегии и програми в тази връзка. Има и за предходни години. Има и решения на МС. Има и закони. Само трябва някой да ги изпълнява.

Може би е и време АПИ от агенция към министерство да стане държавна агенция, подчинена пряко на правителството. В този случай министерството е излишно звено, а и работата на агенцията е твърде специфична и с голям обем.

11
Коментирайте

avatar
Картинки
 
 
 
Аудио и видео
 
 
 
Документи и архиви
 
 
 
нови хронологично най-добре оценени
adamdennis1
adamdennis1
14 юни 2022 10:45
Гост

Plus other information you might require like Whataburger breakfast hours, Holiday Hours, Regular menu, and more.
This Texas-based fast-food chain is well-known for its tasty sandwiches and burgers, and they also offer magnificent breakfast meals everyone loves.
https://whataburger-breakfast-menu.info/

Петров
Петров
04 септември 2018 12:05
Гост

Ако се спазват стриктно правилата, може би статистиката няма да е толкова тъжна.

Пешо
Пешо
04 септември 2018 12:31
Гост

България е единствената страна, в която докато си караш в насрещното някой може да те удари от зад.

Виолетка Стоянова
Виолетка Стоянова
04 септември 2018 15:11
Регистриран

От тук,от там- та до никъде.Господа, не само във философски план, а и в житейски всяко събитие си има първопричина-намерете я.А тя, когато става дума за „движение“има два компонента-пътната настилка на платното, и обекта, който се движи.Ако настилката и наклона/виража, ПРОЕКТИРАНЕТО МУ/ на пътя не дава възможност за необходимото сцепление на гумите на обекта, то дори и обекта да има безупречно спазване на съобразена скорост, нови гуми,поставени колани и пр., пак ще изхвърчи на завоя.Това се доказва и по емпиричен път-чрез следствен експеримент .Съобразената скорост е понятие виртуално-за едни това е числото 60, за други-30, но дори и да има… Покажи целия коментар »

Анонимен
Анонимен
04 септември 2018 12:01
Гост

България две години подред беше на първо място по ПТП-та в ЕС.

Анонимен
Анонимен
04 септември 2018 11:59
Гост

За съжаление желанието за печалби има приоритет над безопасността.

Анонимен
Анонимен
04 септември 2018 10:03
Гост

Стари коли , скапани пътища , нервни и недисциплинирани шофьори , ниско морално и интелектуално ниво . Как да има пътна безопасност ??? Много приказки , но нищо като резултат . Ако се контролират старите коли и се спират коли – политическо харакири . Контрол – само с него не става . Интелект и култура – изграждат се с десетилетия . Пътищата ни са под всякаква критика . Да вземем за пример пътищата от София за Самоков и Своге – някой преброил ли е колко завои имат . Според мен са стотици – като тест за космонавти са . Тесни… Покажи целия коментар »

Анонимен
Анонимен
04 септември 2018 9:23
Гост

И КЗК и ВАС като пионки одобряват всяка голяма общ. поръчка. Що за хора са това – без капка достойнство – какъв независим регулатор, що за съдии!

Анонимен
Анонимен
04 септември 2018 9:42
Гост

Наистина трябва да се обръща по-голямо внимание на качеството на автобусите при закупуването им.

Анонимен
Анонимен
04 септември 2018 9:20
Гост

За първи път проблемите с безопасността се разглеждат комплексно. Трябва да се добави, че е крайно време да се спре вземането от знае се кой – на 10-20% от стойността на всяка общ. поръчка при изграждането на пътища. Не им ли стига вече – нека не стават клептомани.

bruanehar23
bruanehar23
14 юни 2022 9:31
Гост

Walgreens Receipt Survey asks you a few simple questions about your recent experience at one of its stores.
WalgreensListens