Източник: www.worldometers.info
Източник: www.worldometers.info

Сред почти всички държави от Европейския съюз, включително Сърбия, Северна Македония, Турция, САЩ, Русия и Бразилия, България заема 10 място по заболеваемост на 1 млн. души. За съжаление, по смъртност на 1 млн. човека сме на 8-мо място. Това показват данните за 5 ноември – четвъртък, най-представителният ден от седмицата.

На Балканите с по-голяма заболеваемост са Хърватия и Северна Македония, но с резултати сравнително близки до нашите. С два пъти по-малко заболели зад нас са Гърция и Сърбия. По показателя смъртност на 1 млн. души най-зле на Балканите са България и Хърватия. Македония и Румъния са близко до нас, a Гърция, Сърбия и Турция са в пъти по-добре. В сравнение с Гърция, Сърбия, Северна Македония и Румъния имаме най-високата смъртност сред регистрираните заболели от COVID-19.

Все пак да отбележим, че статистиката понякога се изкривява от различни критерии на здравните власти. Броят на установените заразени зависи и от броя на направените тестове. Но в Гърция и Румъния например статистиката е доста точна и броят на тестовете на единица население и критериите са подобни на българските.

Всяка държава търси баланс между това от една страна да не се стопира икономиката и от друга – да вземе мерки срещу пандемията. Има мерки, които много малко влияят на икономиката или не засягат основополагащи сектори в нея. Не казвам, че администрацията не полагаше усилия да направи добър баланс. С оглед на това, че сме най-бедната страна в ЕС, не сме и чак толкова зле. Но твърде често решенията се вземаха без комплексно обсъждане със специалисти в медицината и бизнеса и резултатът е, че ситуацията с епидемията в страната се влоши определено над средното за ЕС и особено в сравнение с балканските държави.

Има няколко основни принципа, по които трябва да действа администрацията и в частност министърът на здравеопазването. Те са закрепени в Административнопроцесуалния кодекс. Всеки държавен орган трябва да следва принципа за последователност и предвидимост: „Административните органи своевременно огласяват публично критериите, вътрешните правила и установената практика при упражняване на своята оперативна самостоятелност по прилагане на закона и постигане на целите му“. Това, което виждаме по време на пандемията в страната, е скачане от строги мерки към почти пълна свобода, а след това отново към строги мерки. След рязкото отменяне на ограниченията ръст в заболеваемостта имаше и през лятото. Доброто управление не допуска една администрация да се лашка от една крайност в друга. Не може да се постанови всички да носят маски навън и часове по-късно мярката да се доуточнява – къде точно навън и в кои случаи маските са задължителни. Това са очевидни неща, които трябваше да се осмислят и да не се решават спонтанно.

Да, условията се променят, но са предвидими – всички специалисти бяха почни единодушни, че през топлите месеци ще има спад, но и че COVID-19 не се влияе толкова съществено от температурата. Да се върви след събитията и мерките да се вземат след като настъпи взрив в епидемията не е добро управление.

Не бих казал, че решенията за мерките срещу коронавируса се взимаха при пълно спазване на принципа за публичност и прозрачност. В края на лятото не се обсъдиха широко сред специалистите мерките за есента и зимата. Ако администрацията се беше вслушала в мнението на специалистите, нощните заведения нямаше да бъдат затворени едва след като епидемията излезе от контрол. Икономистите са на мнение, а и статистиката го показва, че затварянето на баровете и дискотеките не се отразява съществено на икономиката. Друг е въпросът, че вместо да се раздават пари на калпак, държавата следва да помогне на първо място на фирмите, чиято дейност временно е забранена.

Ако проблемите и мерките се обсъждаха внимателно с изявени специалисти, нямаше да се допусне гимназиите и част от университетите да започнат учебната година с присъствено обучение. Всички експерти са на мнение, че голямата част от младежите и децата са безсимптомни, но много от тях пренасят вируса. Разбира се, че трябва диференциран подход. В районите с по-нисък стандарт на живота и с малцинства с по-ниски доходи училищата трябва да минават онлайн само при определена заболеваемост – поради липса на домашни компютри, на бърз интернет и на достатъчен контрол върху всички деца. Иначе в съвременния свят децата комуникират основно онлайн и поради това неприсъственото обучение може да е много ефективно, ако е налице съответният софтуер за изпитване и тестване на учениците. Естествено, че онлайн обучението на децата от първи до четвърти клас е изключително трудно и освен това ще ангажира родителите да си стоят вкъщи. Същото е и с детските градини. Неоправдано се забави набавянето на домашни компютри със софтуер за онлайн обучение.

Няма успешно управление без контрол. Администрацията не взе категорични мерки да контролира спазването на разпоредбите – не правеше достатъчно проверки и не налагаше достатъчно санкции за непокриване на носа с маска, което е много близко до неносенето на маска. Представители на държавната власт даваха лош пример като не носеха маската на носа си, което допринесе да не се спазват разпоредбите.

В крайна сметка се стигна до това пациенти да умират в линейките поради невъзможност да им се окаже болнична помощ. Линейките започнаха да се бавят с часове поради нуждата от дезинфекция. Това се отрази зле и на болните с неинфекциозни заболявания.

Българското здравеопазване като начин на функциониране почти не се е променило. Да, наливат се много повече пари. Факт е, че се купи и много повече съвременна техника. Но също така е факт, че НЗОК е държавен орган и от там голяма част от парите се източват чрез описване на несъществуващи заболявания и излишна продължителност на лечението. Видяхме как по време на пандемията изведнъж много заболявания, които няма как да минат без незабавна лекарска намеса, паднаха в пъти. Едновременно с това не се дофинансират редица дейности и затова доплащането от гражданите за здравни услуги в България е най-високо в ЕС. Според специалистите недофинансирано е и лечението на COVID-19, особено при тежките случаи. Поради това, при сегашната система на здравеопазване, е недопустимо НЗОК да не изплаща надлимитната дейност на болниците, ако върху тяхната дейност е осъществяван ефективен контрол. Иначе ще се посегне на конституционното изискване държавата да закриля здравето на гражданите.

Отдавна трябваше да бъде разбит монополът на здравната каса – нещо, което е записано в предизборните обещания на няколко от партиите, включително и управляващи. Отдавна трябваше да има само три сериозни частни здравноосигурителни каси, включително с международен авторитет. Нека да има държавни болници, които да не са търговски дружества и да се занимават със заразни болести. А не да се правят импровизирани и непригодни отделения във всички болнични заведения. Всички специалисти са категорични, че стаите за заразноболни следва да са единични, с отрицателно налягане, със съвсем нескъпи системи за обеззаразяване на въздуха и с индивидуална вентилация. Това отдавна не е толкова скъпо – просто трябва да се направи. Защото в глобалния свят ще идват и други епидемии.

България има лекари на 1 000 души население приблизително колкото е средното за ЕС. Но за разлика от напредналите държави в Европа, тези лекари са застаряващи и съответно са лесно податливи на тежките последици от коронавируса. Една пета от лекарите са в пенсионна възраст. Само една трета от лекарите са на възраст до 45 години.

Медицинските сестри сега са 30 580, а през 1999 г. са били 45 250. Това е фрапиращ спад! В момента съотношението на медицинските сестри към лекарите е почти 1:1, защото лекарите са 29 670. В ЕС средно сестрите са два пъти повече от лекарите, което се смята и за оптимално съотношение. А България е на последно място в ЕС по брой на медсестри на 1 000 човека. Това означава, че държавата не взема ефективни мерки да задържи сестрите с по-атрактивно заплащане. Не се предприемат мерки и сестрите, лекарите и фелдшерите да получават безплатно образование само срещу договор, че 5 години ще работят в България. За лекарите тези 5 години трябва да се броят след придобиване на специалност. Съответно, заплатите на начинаещите лекари следва да са задължително по-високи. Все още далеч от атрактивни са условията за лекарите-специализанти.

В момента в България има добри хирурзи, които получават над 100 хил. лв. месечно – и в държавни, и в частни болници. И повечето от тях си заслужават парите. Но има райони в страната, където поради липса на читави кадри, се стига до там хирурзи да вземат над 50 000 лв. месечно. А ако работеха примерно в Австрия или Германия щяха да вземат по 7-10 хил. евро при двойно по-високи цени на живота.

Десетилетия наред, много правителства говореха за електронно здравно досие (съответно – електронна здравна карта), електронни рецепти и накрая – почти нищо съществено не се е случило. Хартията, която се попълва, за да се получат пари от здравната каса, отнема толкова време и усилия, че много от най-известните специалисти просто заявяват, че не работят с касата.

От обществените поръчки за лекарства и техника се „прибират“ много пари и честно се купуват на доста по-високи цени за поръчки на едро. Не са налице нито необходимата публичност и прозрачност при тези поръчки, нито доста по-голямото им централизиране за държавните болници.

В развитите държави и особено в САЩ от години се използват парамедици, които са образовани и специализирани да оказват спешна помощ на място с линейка. Излишно разточителство е висококвалифицираният труд на лекари да се използва за спешна помощ на място. Сега лекари от спешната помощ често биват викани просто за да прегледат пациента, а не да му окажат първа помощ. Но естествено и парамедици за спешна помощ няма да се задържат без добро заплащане.

Крайно време е да се сложи край на хаоса в нормативната уредба на Министерството на здравеопазването. Не може непрекъснато да се изменят и отменят заповеди на министъра, които на практика са нормативни актове и имат милиони адресати. Нормативният хаос не е предпоставка за добро управление. Административният орган е длъжен да има самостоятелност и независимост при постановяване на актовете от негова компетентност и съответно да носи отговорност за тях. Това не означава, че актовете трябва да се издават без широко обсъждане с добри специалисти на база на добрия международен опит.

В отделенията за COVID-19 в болниците влизат твърде много хора, които не са за болнично лечение. Включително хора с връзки и влияние. Ако имаше достатъчно медицински сестри, вливането на медикаменти можеше да става и вкъщи. Защото според специалистите това е основното предимство на болниците при лечение на коронавирус. А вече в цял свят се знае какво трябва да се влива и има унифицирани планове за лечение, включително вече и в България. Друг е въпросът, че държавата се забави и не внесе достатъчно количества от едно от малкото ефективни лекарства – ремдесивир и поради това той липсваше и в много от болниците.

24
Коментирайте

avatar
Картинки
 
 
 
Аудио и видео
 
 
 
Документи и архиви
 
 
 
нови хронологично най-добре оценени
ryangary
ryangary
14 юни 2022 10:53
Гост

United Parcel Service (UPS) primarily focuses on delivering parcels, packages, and all other necessary parcel services such as document delivery.

https://upserscom.website/

адв. М. Любомиров
адв. М. Любомиров
09 ноември 2020 21:21
Гост

Авторът нещо много се е объркал. Да правиш изводи за място от един ден статистика е …… точно по български, все едно е брифинг на НОЩ. В тая футуристична дневна табличка, понеже сме на едно място с Италия, ще кажа, че това е пълен балон. Сравнете ежедневните тестове на италианците /около 200 хил./ и разделете положителните на тези тестове. Постоянният им процент е около 16. Ние сме 28-30 процента от тестовете постоянно. Същото е и със смъртните случаи /дневни, разделени на заразени и изведени на средна база от достатъчно дълъг период от време/. Та, на какво осмо място сме и… Покажи целия коментар »

Анонимен
Анонимен
10 ноември 2020 7:25
Гост

Смъртността на хората с положителен тест на единица население е доста точен критерий. А за заболяемостта и в статията даже има уговорка, че зависи от рзни фактори в различните държави и можем да се сравняваме със Сърбия и Румъния. Според мен правилно се взема един представителен ден от седмицата, какъвто е четвъртък, защото заболяването бързо ескалира.

адв. М. Любомиров
адв. М. Любомиров
10 ноември 2020 19:25
Гост

Правилно, ето така се прави статистика /стъкмистика/. Италия има 60 млн. население, България 7 млн. Италия прави 200 000 теста и получава 30 000 заразени, респ. 350 починали. България прави 11 000 теста и получава 3800 заразени и 65 починали. Починалите и заразените спрямо населението са на една позиция /осма в случая/. И сега е ред да попитам: 11000 теста в България са 0.157 от население 7 млн., а в Италия 200000 теста са 0.33 от население 60 млн., ако България си приравни процета от 0.157 на 0.33 /което означава да прави поне два пъти повече тестове/, колко още заразени… Покажи целия коментар »

колега
колега
09 ноември 2020 13:02
Гост

Какво е това ЕСЕ? Таблицата е добра.
Лекс, имате много удачна рубрика за правните актове, информираме се навреме от нея. Дръжте ниво, все пак.

Кайоти
Кайоти
09 ноември 2020 10:09
Гост

Ако щете вярвайте но общество, което се изолира само и няма голям брой забавления с масово струпване на хора ще мине по-леко през кризата. Сякаш ако тя се бе случила през 16ти век щеше да зарази по-малко хора.

Анонимен
Анонимен
09 ноември 2020 10:08
Гост

Ами не е само до това има ли пуснат план от министрите и военния. До това е, че ие ато хора не искаме да се пазим. Дискомфортно ни е с маските и не искаме да ги носим. Искаме си на кръчми пък! Разглезено общество

Ристевски
Ристевски
09 ноември 2020 10:07
Гост

Каквото и да гледаме, бягайте по малките населени места, разбира се след направен отрицателен тест и се изолирайте там

Стаматова
Стаматова
09 ноември 2020 10:07
Гост

Пролетта имаше стратегия и ограничихме заразата и минахме далеч по-добре през това бедствие. Сега обаче няма никакви мерки и следователно става страшно

Димитрова
Димитрова
09 ноември 2020 10:06
Гост

Брей. Че ние сме към челото. Аз не смятах, че сме толкова зле в Европа. Дори Испания е зад нас.

Анонимен
Анонимен
09 ноември 2020 10:06
Гост

Няма план, следователно има заразени. Ако беше измислен план лятото, щяхме да сме по-добре сега. Обаче лятото никой не седна да мисли релано какво ще прави за тая втора вълна, а само се повтаряше, че такава ще има

Адвокат
Адвокат
09 ноември 2020 8:20
Гост

Интелигентни мерки и решения се взимат от интелигентно управление. Толкоз. Няма как да очакваме при нас да се случи, далеч сме и като общество от това да излъчваме интелигентно упраавление. Рисковете от липсата му ги усещаме и сега. Всъщност, верният път започва от образованието, то ще оправи останалото.

Анонимен
Анонимен
09 ноември 2020 8:15
Гост

Страшно ми омръзна тази тема. Едно и също вече толкова време, че втръсва.

Анонимен
Анонимен
09 ноември 2020 8:19
Гост

И на мен. Където и да погледнеш все ковид, ковид, ковид.

Анонимен
Анонимен
09 ноември 2020 10:27
Гост

Всъщност в статията се пише много повече за проблемите на здравеопазването ни. Пандемията е само повод.

Анонимен
Анонимен
09 ноември 2020 8:38
Гост

Като се разболее човек и особено ако трудно диша, вече не му е все едно. За съжаление пандевията е реалност и определя ритъмът ни на живот.

тиквоч
тиквоч
09 ноември 2020 7:47
Гост

За мен основният проблем е точно това, за което се казва в статията – липсата на план. От месеци по телевизора ни уверяват, че съществува някакъв мистериозен план как да се действа при даден брой заразени и приети в болница. И винаги става дума за него, когато трябва да се действа на юруш и да се гаси пожар с поредната криза в кризата. Как някой не показа, не го разясни на хората. Журналистите питат и все им казват, че бил много комплексен, много сложен – е виждаме колко е сложен.

Анонимен
Анонимен
09 ноември 2020 8:22
Гост

Абе, където имат план, много по-добре ли са в момента. Можеш ли да имаш план за 30 000 заразени на ден, ако 3000 трябва да са в болница?

Анонимен
Анонимен
09 ноември 2020 9:09
Гост

Можеш разбира се! И да, по-добре са и го доказват данните за смъртността

Анонимен
Анонимен
09 ноември 2020 7:34
Гост

Появи се поредния мърморко. Ако имало сестри, ако имало лекари, ако имало пари, ако имало мерки….всъщност ако не си горяха маските, ако не говореха, че това е конспирация, ограничаваща правата на хората, ако не плямпаха, че е вирусче и трябва стаден имунитет, ако ако си миеха ръцете, спазваха дистанция и не се правеха на фалшиви герои нещата нямаше да са такива!

много знаеш
много знаеш
09 ноември 2020 7:40
Гост

И ти си прав, но като ги има тези дадености, какво друго да се прави? Германците цяло лято обучаваха сестри за работа с ковид, а тук си бараха ушите

123
123
09 ноември 2020 8:23
Гост

Проблемът с необучени кадри при нас, струва ми се, не е толкова голям. Проблемът е, че няма хора, които да обучат. Затова опраха до студентите.

яко ще се мре
яко ще се мре
09 ноември 2020 7:31
Гост

С хаотични мерки и управляващи оплетени като пиле в калчища резултати няма как да има. Т.е. има но ги виждаме какви са. Ковид болници трябваше да има обособени още в началото на септември, а не сега тепърва в средата на ноември. Ще се мре, яко ще се мре, каза генералът и никой не му повярва. Ей на!

Анонимен
Анонимен
09 ноември 2020 7:33
Гост

Бойко е разчекнат между популизма и глупостта, а сега е и с ковид и бълва по фейса послания с несвързани думи. Никой няма да оставя гладен!, ще ми разправя. А да мрат хората може.