Колекторите да могат да търсят длъжника само в работни дни от 8 ч. до 20 ч. и не при работодателя му, да не разгласяват информация за задълженията му и да не използват заплахи, обиди или принуда. Вземанията срещу потребител да се прехвърлят само след негово изрично писмено съгласие, дадено предварително чрез индивидуално уговорена клауза в договора. Това са част от идеите на работната група в Министерството на правосъдието, която трябва да предложи правна рамка на дейността на т. нар. колекторски дружества, на кредитодателите, осъществяващи дейност извън регулациите на БНБ и на дружествата за предоставяне на бързи кредити (пълния текст на законопроекта, обсъден от работната група, можете да видите тук).

Предлагат се промени в шест закона – за защита на потребителите (ЗЗП), за кредитите за недвижими имоти на потребители, за кредитните институции, за ограничаване на плащанията в брой, за потребителския кредит, както и в Гражданския процесуален кодекс (ГПК).

Водещи са промените в ЗЗП. С тях първо се регламентира въпросът с цесиите на вземания срещу потребители. Идеята е изрично да се запише правило, че вземанията срещу потребител са непрехвърлими, освен ако потребителят е дал изрично писмено съгласие преди прехвърлянето чрез индивидуално уговорена клауза в договора.

Уведомяването за прехвърлянето ще се извършва само от предишния кредитор в 14-дневен срок. Поставят се серия от изисквания каква информация трябва да се предостави на длъжника при цесия – на кого се прехвърля вземането, основанието и падежът му, общият размер на дължимата сума с посочване на главница, договорни лихви, наказателни лихви, неустойки и други вземания, както и периодите, за които са дължими. Освен това в уведомлението ще се посочва и общият размер на платената от потребителя сума от сключване на договора до датата на прехвърляне на вземането, като се посочва каква част от вземането е погасена с него, банкова сметка на новия кредитор и т.н.

„Уведомяването е валидно извършено, когато е направено на последния съобщен от потребителя адрес“, предвиждат измененията.

Всеки, който не е уведомил потребител, а е прехвърлил вземането си срещу него, е заплашен от глоба или имуществена санкция в размер от 500 до 1500 лв.

Колекторите, които притесняват длъжника и му звънят извън предвидените в закона часове например (какви са другите ограничения за тях виж в карето), пък може да бъдат глобени с 1000 до 5000 лв. А ако са еднолични търговци и юридически лица, ги заплашва имуществена санкция от 2000 до 10 000 лв.

В проекта се предвижда, че вземане срещу потребител не може да се прехвърля частично или на няколко кредитора. Т.е. ще се преустанови практиката да се цедират отделно главница, лихва и разноски на различни кредитори, всеки от които да претендира разноски.

Друга съществена промяна се прави с нов чл. 148ж. Той предвижда, че новият кредитор няма право да начислява такси, неустойки, санкции или лихви, които не са предвидени в договора с кредитора. Тази забрана е скрепена с глоба от 500 до 3000 лв., а за юридическите лица – имуществена санкция от 1000 лв. до 10 000 лв.

Заложена е и забрана вземане срещу потребител да се прехвърли на лице, което не е вписано в регистъра по чл. 3а от Закона за кредитните институции.

Тук обаче адвокат Валя Гигова посочи, че все пак трябва да се предвидят изключения, които налага животът. „Налага се на близки хора на длъжника да се прехвърлят негови задължения – родители купуват вземания на децата си по потребителски кредит“, обясни тя. Омнудсманът Диана Ковачева посочи, че възможността за инцидентно прехвърляне е била премахната от законопроекта, за да се избегне противоречивата практика и заобикалянето на закона от колекторите.

„Инцидентно прехвърляне е това, което не се извършва по занятие. И не мисля, че този текст ще служи като средство за заобикаляне на закона“, заяви Гигова.  „Често има случаи, в които се прехвърлят вземания на близки на длъжника. Да изключим априори такива цесии не ми се струва логично. Животът е шарен“, подкрепи я зам.-председателят на Камарата на ЧСИ Стоян Якимов.

В проекта се предлага въвеждането на недействителност на цесията, която не е извършена по новите правила – тя няма действие по отношение на потребителя и по отношение на третите лица.

Омбудсманът Диана Ковачева наблегна на това, че институцията подкрепя измененията, но най-важен ще е контролът, който ще упражнява Комисията за защита на потребителите.

От министерството на икономиката поставиха следния въпрос – ако един телеком предложи индивидуална клауза, с която гражданинът се съгласява на прехвърляне на вземането, какъв избор има потребителят? „На хартия текстът е чудено записан, в интерес на потребителя, но никога няма да бъде осъществен“, заяви представителят на министерството Алексиев.

„Ако иска да си осигури възможност за прехвърляне на вземането, трябва да си осигури съгласието на потребителя с индивидуално уговорена клауза. Ако го няма, ще трябва да си го събира лично и няма да може да го прехвърля“, заяви адвокат Гигова.

 

23
Коментирайте

avatar
Картинки
 
 
 
Аудио и видео
 
 
 
Документи и архиви
 
 
 
нови хронологично най-добре оценени
Harry Taylor
Harry Taylor
10 август 2020 8:59
Гост

Great post! Thank you so much for sharing. I found an amazing root Android Devices tool. Visit framarootdownload.com for the new free Android version of Framaroot apk 1.9.3.

Harry Taylor
Harry Taylor
17 юли 2020 10:29
Гост

Great post! Thanks for sharing. Please visit https://www.cydiadownload.info/ for Cydia Impactor latest version free download for IOS. This site is the best site for free download this tools’ latest version.

Петя
Петя
15 юли 2020 1:01
Гост

А ние, които плащаме чужди ипотечни заеми, за нас какво ще предприемат? От 10 години ми удържат 1/3 част от заплатата, взеха имота, но заемът все расте! Не съм прекъсвала нито месец плащанията, а скоро получих 2 писма, че не съм плащала(чуждия заем), което не е вярно, защото няма как да се скрия.

Анонимен
Анонимен
15 юли 2020 0:53
Гост

Ходих на море една година с тези колектори – адвокат съм и знам как да ги осъдя – опитаха се да прибягват от ъгъл зад ъгъл, но Клинт Истууд ги хвана на калъп – поантата беше една разчекната Виолета Герова (наскоро си спомних откъде я познавам – тя била стара – тоест контингент), виолетка орева празното и непосещавано пространство на съдебната сграда, но арията й беше без резултат. Писа – бриса – че и така го докарваше и на миризма – колекторите са най-смешното изобретение след – не знам какво – просто са смешни – щели нещо да направят, къде… Покажи целия коментар »

Страхил
Страхил
14 юли 2020 16:28
Гост

За мен е нелогично да се прехвърлят вземания на близки на длъжника.

Диди
Диди
14 юли 2020 16:30
Гост

На хартия наистина изглежда добре. А дано да ги проемат.

Страхил
Страхил
14 юли 2020 16:25
Гост

Браво, даже и парична глоба са предвидили.

Бисер
Бисер
14 юли 2020 16:19
Гост

Би било добре да ограничат колекторите. Какво ще ми звънят по всяко време на денонощието.

Зара
Зара
14 юли 2020 16:22
Гост

Ще ти звънят щом си длъжник. Мен защо никой не ме притеснява.

Елица
Елица
14 юли 2020 22:13
Гост

Щото още не са ти ИЗМИСЛИЛИ дълг, ама не си застрахован.

Синоптик
Синоптик
14 юли 2020 22:21
Гост

Пази Боже! При днешната Гешевтура всичко е възможно.

адв. М. Любомиров
адв. М. Любомиров
14 юли 2020 15:44
Гост

Евала на колекторското лоби при Дани-то Артекса.

Манолева
Манолева
14 юли 2020 15:17
Гост

Мисля,ч е е крайно време да бъдат забранени !

Olq
Olq
14 юли 2020 15:17
Гост

Трагедия са тия колекториоте. Истинска напаст!

Калина
Калина
14 юли 2020 15:17
Гост

Те трябва да се забранят тия фирми. Да си събират задължебнията фирмите! И да се знае кой от фирмата звъни, а не някой анонимник, който се представя за служител на кредитна фирма или топлофикация, но изобщо не е неин служител

Боби
Боби
14 юли 2020 15:44
Гост

Колко спекулации само имаше по този повод.

Kalinka
Kalinka
14 юли 2020 15:16
Гост

Като се обади такъв на баба ми и я заплашва за 150 лв кредит не платен и нали разбирате, че искам да ида и да му счупя главата

Любенова
Любенова
14 юли 2020 15:15
Гост

Държавата ще защити ли закъсалото си население, което взема пари не защото иска и му е кеф, а защото няма работа и после се подлага на тормоз от тия фирми и служителите им

Велислава
Велислава
14 юли 2020 15:15
Гост

Не е само до обажданията. Айде събота и неделя да не звънят също е добре. Но и тона им на разговор е ужасен. Заплашват и почти ругаят човека длъжник. Няма човешко отношение, а приемат всеки човек за богаташ, който отказва да си плати, но има и хора спробелми и без пари

Опенхов
Опенхов
14 юли 2020 15:14
Гост

Няма какво да говорим. Практиката да се водят ахмашки разговори от служители на тия фирми и да сед отправят заплахи от рода – Плати, зщаото иначе лошо.. е просто скандално!

Димитрова
Димитрова
14 юли 2020 15:13
Гост

Според мен тези трябва да бъдат малко озъптени. Познавам хора, на които наистина звънят и в 22 часа. Това не е сериозно

Englishman
Englishman
14 юли 2020 15:13
Гост

А може ли да няма колекторски фирми ?

Боби Босов
Боби Босов
14 юли 2020 15:12
Гост

Тия трябва да бъдат притиснати, защото са крайно нагли