Делото за потъналия кораб „Хера“, на който загинаха 19 моряци, ще започне в Окръжния съд във Варна 16 години след трагичния инцидент.

Това съобщиха днес от съда, след като през ноември прокуратурата най-после е приключила разследването и е пратила на съд двамата обвиняеми – шефа на фирмата, която е менажирала кораба – Милен Балчев и техническия ѝ директор Стефчо Минчев. Двамата са обвинени за некачествени ремонти на плавателния съд, както и за това, че не са уведомили капитана за устойчивостта му, в резултата на което са причинили и смъртта на моряците.

Ако вината им бъде доказана, те могат да получат наказания от 10 до 20 години лишаване от свобода, доживотен затвор или доживотен затвор без право на замяна.

Корабът „Хера“, плаващ под камбоджански флаг, потъна на 13 февруари 2004 г. на около 14 км. от северния вход на „Босфора“, при изключително лошо метеорологично време. Разследването започна няколко дни по-късно в Софийската градска прокуратура, но след 6 години беше спряно, защото не бяха открити категорични доказателства за виновните за трагедията. След още 3 години разследването беше подновено, а през 2017 г. Балчев и Минчев вече бяха обвиняеми.

Според заключенията по изготвените експертизи действията на двамата са довели до влошената здравина на конструкцията на кораба. Вещите лица посочват, че разразилата се при потъването буря е успяла да деформира корпуса на „Хера“ и от това е последвало разхлабване на крепежа на хамбара, при което в него е навлязла голяма маса морска вода. Водата и въглищата, с които е бил натоварен, образували течна смес, която започнала да се движи в товарната му част под въздействие на бурята. Така носът на кораба се наклонил и той потънал, при което загинаха 17 българи и двама украинци.

Делото първоначално е било внесено в Софийския градски съд, но в края на миналата година той го прекратил и изпратил по компетентност във Варна, тъй като престъпленията са извършени в морския град, където са и постоянните адреси на двамата подсъдими. Другият аргумент за препращането е, че само петима от свидетелите по делото са от София, а останалите 103-ма са от Варна, Бургас, Добрич и Шумен. Сред свидетелите са и 21 чужденци.

От съда поясниха, че делото ще бъде разглеждано от петчленен съдебен състав, като разпоредителното заседание е насрочено за 10 март.

13
Коментирайте

avatar
Картинки
 
 
 
Аудио и видео
 
 
 
Документи и архиви
 
 
 
нови хронологично най-добре оценени
Анонимен
Анонимен
09 януари 2020 13:21
Гост

Първото заседание е насрочено за 10 март. А колко ли време ще мине до последното. Май и тук присъди няма да има.

Титаник
Титаник
09 януари 2020 13:20
Гост

СГС свири отбой! За кой ли път.

Спиро
Спиро
09 януари 2020 13:18
Гост

За цели шест години да не можеш да откриеш категорични доказателства? Факт е, че ремонтът е некачествен.

анонимен
анонимен
09 януари 2020 13:09
Гост

Колко ще платим за бавно правосъдие, а? И тук вина основно има прокуратурата.

Ужас
Ужас
09 януари 2020 13:07
Гост

Това дело е потънало преди да го пуснат на вода.

Адвокат
Адвокат
09 януари 2020 12:39
Гост

Тези обвинения изобщо не виждам как биха издържали. Все пак не са отишли да почупят кораба, каквото предполага този текст от НК, по който са обвинени.

Lolly
Lolly
09 януари 2020 12:47
Гост

Явно е трябвало все пак да отхвърлят папките, че е станало наистина неудобно след 16 години.

Анонимен
Анонимен
09 януари 2020 13:23
Гост

Да не поправиш качествено кораб и да го пуснеш в експлоатация е кажи -речи същото като да го строшиш.

Велизар
Велизар
09 януари 2020 12:38
Гост

Аз мога да се обзаложа, че осъдени няма да има.

нюх
нюх
09 януари 2020 13:09
Гост

Мирише ми на поредното дело в Страсбург

Симо
Симо
09 януари 2020 12:36
Гост

Ще минат поне още толкова до присъда

DanTil
DanTil
09 януари 2020 12:48
Гост

При над 100 свидетели, от които и 20 чужденци, години ще минат само при призоваване и разпити.

Бързи и яростни
Бързи и яростни
09 януари 2020 13:15
Гост

Е, такова ни е досъдебното производство. Изрядно, както се похвали Цацаров.