Бившите директори на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) Светослав Глосов и Дончо Атанасов, както и още петима души са обвинени за катастрофата с автобус край Своге през август 2018 г., при която загинаха 20 души, а осем пострадаха тежко.

Тогава прокуратурата привлече като обвиняем шофьора на рейса Григор Григоров, сега с обвинения се сдобиха още седем души, които имат отношение към ремонта на пътя край Своге.

Светослав Глосов и Дончо Атанасов ще отговарят за длъжностно престъпление, за което законът предвижда от една до осем години затвор (чл. 282, ал. 2 от НК).

Според прокуратурата в качеството си на членове на Управителния съвет на АПИ, които отговарят за дейности по управление на инфраструктурни проекти и за поддръжката на пътищата, те не са изпълнили служебните си задължения с цел да набавят за фирма „Трейс Своге“ облага и от това са настъпили значителни вредни последици. От прокуратурата обясняват, че облагата за дружеството се изразява в неизвършването за негова сметка на ремонт за отстраняване на установени дефекти на пътя. От това на свой ред са настъпили значителни вредни последици за шофьорите, които се движат по него, имало е опасност за живота им при евентуално ПТП, което се изразява в по-дълъг спирачен път и загуба на стабилност на автомобилите при маневра, вследствие на намаленото съпротивление на хлъзгане на посочения участък.

Глосов и Атанасов са на свобода срещу гаранция от по 10 000 лева.

Наред с тях, с обвинения се сдобиха и петима представители на екипа, който е осъществил ремонта на пътя край Своге.

Изпълнителният директор на „Трейс Своге“ Бисер Иванов, служителите на фирмата С. Трифонов (началник на асфалтовата база в Костинброд) и И. Иванов (технически ръководител на проекта) и С. Попниколова (шеф на дирекция „Управление на проекти, финансирани с кредитни инвестиции“ в АПИ) са обвинени за причиняване на смърт по непредпазливост на повече от едно лице и на телесни повреди на други при катастрофа, извършено при независимо съпричиняване заедно с водача на автобуса. В понеделник същото обвинение ще бъде повдигнато и на М.Т., който е инженер и член на екипа за строителен надзор на „ПЪТКОНСУЛТ 2000“ ЕООД, на който е била възложена дейност по строителен надзор при ремонт на пътя, обясниха от прокуратурата.

На шефа на „Трейс Своге“ е наложена гаранция от 15 000 лева, а на останалите – по 2000 лева.

Наказателната отговорност на петте длъжностни лица е ангажирана за това, че чрез свои действия и бездействия, при условията на независимо съпричиняване са причинили по непредпазливост, заедно с водача на автобуса Григоров, смъртта на 20 пътници и средни телесни повреди на 8 пострадали“, уточняват от държавното обвинение.

От там съобщават и причините, довели до тежката катастрофа миналата година, както са установени от разследването.

При движението си в зоната на десен завой по двупосочно двулентово платно, чиято настилка била мокра, автобусът МАН е навлязъл в насрещното движение и се ударил първо в „Нисан Примера“, а после в „Ситроен Берлинго“. В резултат на сблъсъците автобусът напуснал пътното платно, ударил се в еластичната ограда (мантинелата), преминал е през нея и е навлязъл в страничния скат. При спускането си по него рейсът се преобърнал на дясната си страна и спрял в дерето.

От прокуратурата обясняват, че автобусът се е движил с 53.5 км/ч., а с тази скорост шофьорът не е имал възможност при мократа асфалтова настилка да завие без да навлезе в насрещната пътна лента. Това би било възможно само ако водачът бил спазил максимално допустимата скорост от 40 км/ч.

От друга страна, пътната настилка също допринесла за тежката катастрофа, изтъкват от държавното обвинение. Това е така заради значително намаления коефициент на сцепление между гумите и асфалта, което се дължи на лошото му качество и най-вече на незадоволителната му грапавост.

В документите за ремонта на пътя са били посочени изискванията за качеството и вида на вложения материал. Пътят е трябвало да бъде от асфалтова смес с едър натрошен камък с коефициент на полируемост не по-малко от 50. Експертизата обаче установила, че вместо камък в асфалта има натрошен варовик, а коефициентът на ускорено полиране е 28. „Липсата на едър скален материал води до това да не се създаде добър скелет на асфалтовия пласт и податливост за образуване на коловози и недобро сцепление между гумите на автомобила и пътната настилка. Това състояние на участъка от пътя в района на местопроизшествието се явява в причинно-следствена връзка с настъпилия тежък резултат“, обясняват от държавното обвинение.

Освен това се оказва, че и огражденията на пътя не са според изискванията. Той е трябвало да бъде обезопасен със стоманени предпазни огради с висока способност на задържане. Вместо това, била сложена мантинела. А дори и тя не е била предвидена за поставяне в проектната документация за ремонта.

Установено е, че еластичната предпазна ограда, т.е. мантинелата, не би могла да задържи автобуса върху пътя.

От прокуратурата уточняват още, че до момента са извършени 10 огледа на местопроизшествието, разпитани са 155 свидетели и са назначени 46 експертизи.

 

4
Коментирайте

avatar
Картинки
 
 
 
Аудио и видео
 
 
 
Документи и архиви
 
 
 
нови хронологично най-добре оценени
Потенциална жертва
Потенциална жертва
21 април 2019 9:56
Гост

Докато няма ефективни присъди, никой у нас няма да се стресне. Ще продължават да си работят немарливо както са се научили. Ще гинем от глупостта, алчността или мързела на съответните (без)отговорни лица.

Анонимен
Анонимен
18 април 2019 16:40
Гост

Пестят пари от материали за сметка на човешкия живот. Е, хубава работа, ама българска!

Анонимен
Анонимен
18 април 2019 16:39
Гост

Поредната фирма, която извършва ремонти „през пръсти“ за наша сметка. В София вече не правят цялостна подмяна, а само кръпки по улиците. Толкова ли е скъп асфалта?

Анонимен
Анонимен
18 април 2019 16:36
Гост

Голяма трагедия. Дано да има възмездие.